ALEVİ CANLAR FORUMU

ALEVİ CANLAR FORUMU-TASAVVUF ARAŞTIRMA ,PAYLAŞIM

Aralık 2017

PtsiSalıÇarş.Perş.CumaC.tesiPaz
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Takvim Takvim


    Edebi Akımlar

    Paylaş
    avatar
    Admin

    Mesaj Sayısı : 4744
    Kayıt tarihi : 23/02/09
    Yaş : 58
    Nerden : istanbul

    Alevi-Veysel Forumundaki Üyelerin Karekterleri
    üye karekteri: 1 kıdemli

    Edebi Akımlar

    Mesaj tarafından Admin Bir C.tesi Nis. 18 2009, 18:49

    EBEDİ AKIMLAR -NEDİR
    Fecr-i Ati Dönemi Edebiyatı (1909-1912)
    Servet-i Fünun'dan sonra yetişen genç kuşak edebiyatçılar, 1909'da bir araya gele-
    rek Fecr-i Ati topluluğunu oluşturdular. Topluluk üyesi olan Ahmet Haşim, Ahmet
    Samim, Tahsin Nahit, Celâl Sahir, Hamdullah Suphi, Refik Halit, Şehabettin Sü-
    leyman, Yakup Kadri ile öteki şair ve yazarlar bir beyanname hazırlayarak, kendile-
    rini kamuoyuna tanıttılar.
    Fecr-i Ati topluluğunun 24 Şubat 1910'da, Servet-i Fünun dergisinde yayımladık-
    ları beyanname, Türkiye'de bir ebedî toplulukça yayımlanmış ilk bildiridir.
    Bu bildiride Fecr-i Ati topluluğunun amaçları dil ve edebiyatın gelişmesine çalış-
    mak, konferanslar düzenlemek, kamuoyunu aydınlatmak, Batının önemli eserleri-
    ni çevirtmek, Batı'daki benzer oluşumlarla ilişki kurmaktır. Fakat topluluğun ömrü
    kısa sürer. Fecr-i Ati, 1912'de dağılır.
    1. Fecr-i Ati Döneminde Şiir
    Fecr-i Ati şiirinin konusu, dili, ölçüsü Servet-i Fünundan farklıdeğildir. Yalnız Fecr-
    i Ati şairleri sembolizmi tanımaya ve uygulamaya çalışmalarıyla Servet-i Fünun'cu-
    lardan ayrılırlar.
    Fecr-i Ati şiirinin en önde gelen şairi Ahmet Haşim (1884-1933)'dir.
    A. Haşim, şiirin dilinin müzik ile söz arasında ve sözden çok müziğe yakın olduğu-
    nu öne sürer. Ona göre, sözcükler şiire anlamdan çok müzik değerleri ile girer. Ko-
    nu, ise bir araç olmaktan öteye gitmez.
    Haşim, şiirlerinde çocukluk anılarını, aşk ve doğayıkonu etmiştir. Dili önceleri Ser-
    vet-i Fünun şiiri gibidir. Ancak sonra konuşma Türkçesine yönelir. Müzik yönün-
    den yetersiz bulduğu için heceyi değil, hep aruzu kullanmıştır.
    Hilâl-i Semen
    Daha pek yavru, pek küçükken ben,
    Büyük-annem tutardı alınımdan,
    "Bana bak, böyle dil-berimin!" derdi.
    Sonra, mâh-ı nev-incilâya bakar,
    Leb-i mağmûmu bir bükâ saklar,
    Bir hitâb-î semâyı dinlerdi.
    Ey, hayâtımda her doğan derdi
    Kalb eden bir ziyâ-yı hissîye,
    Bu duâsıydı eski bir rûhun
    Sis ve zulmette gizli âtiye.
    Leyle-î gayb, sırr-ı müstakbel
    Çeşm-i sâfında hasta bir çocuğun
    Gizli fecrin ziyâsında emel,
    Bir tesellî-i mihribân alacak,
    O harâbât-ı târ ü sâkiteye
    Doğacak belki bir ziyâ-yı şafak.
    Böyle bir nev-hilâli seyr etti
    O soluk göz ki şimdi topraktan
    Seyr eder başka bir hilâl-i semen.
    Ben ki efsâne-î tahayyülden
    Hep hayâtımda bir emel taşıdım,
    O solan şi'r-i sâf ü mağmûmu
    hep o mâzîyle duymak isterdim
    Gözünün samt-ı pür-sükûnunda.
    Gel, bu şâmın gümüş sükûtunda
    Bu sedeften hilâle karşı senin
    Bir yeşil bûse saklayan gözünün
    Göreyim cennetinde âtîmi.
    Ahmed Hâşim
    Fecr-i Ati'nin öteki şairleri Emin Bülent (1886-1942) Tahsin Nahit (1887-1919) ve
    Mehmet Behçet (1890-1980)'tir.
    2. Fecr-i Ati Döneminde Roman ve Öykü
    Çok kısa süren Fecr-i Ati döneminde ilk göze çapan yazarlar Yakup Kadrive Refik
    Halit'tir. Ancak her ikisi de daha sonra Fecr-i Ati'den ayrılıp, Millî Edebiyat Ha-
    reketine katılmışlardır.
    Fecr-i Ati'ye bağlıkalmışroman ve öykü yazarlarıolarak Süleyman Cemil Alyana-
    koğlu (1886-1940) ile İzzet Melih Devrim (1887-1966)'i sayabiliriz.
    3. Fecr-i Ati Döneminde Tiyatro ve Öteki Türler
    Fecr-i Ati, II. Meşrutiyetin ilânından sonraki yıllara rastladığıiçin tiyatro çalışmala-
    rının yoğunlaştığıbir dönemdir. Yurtseverlik, istibdat aleyhtarlığıgibi konuların iş-
    lendiği oyunlar sahneleri kaplamıştır. Namık Kemal'in oyunları, özelilkle Vatan
    yahut Silistre ve Akif Bey çok ilgi görmüş, çok oynanmıştır. Ancak Fecr-i Ati üyeleri
    pek başarılı değildir. Şehabettin Süleyman (1885-1921) ve Tahsin Nahit bunların
    önde gelenleridir. Teknik olarak daha iyi bir tiyatro yazarı olan Müfit Ratip (1887-
    1917) ise genç yaşta öldüğü için az sayıda eser verebilmiştir.
    Fecr-i Ati edebiyatında gülmecenin en başarılı örneklerini (Harman Sonu, Kırpıntı,
    Şeytan Diyor ki) Fazıl Ahmet Aykaç (1884-1967) vermiştir. Ebedî eleştiride ise Ya-
    kup Kadri, Ahmet Haşim, Hamdullah Suphi, Mehmet Fuat, Şehabettin Süley-
    man ve Müfit Ratip öne çıkmıştır.
    Yararlanılan ve Başvurulabilecek Kaynaklar
    Akyüz, Kenan. Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri I, Ankara: 1979.
    Akyüz, Kenan. Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi, Ankara: 1970.
    Kurdakul, Şükran. Çağdaş Türk Edebiyatı 1, Ankara: 1992.
    Mutluay, Rauf. 100 Soruda Türk Edebiyatı, İstanbul: 1978.
    Nabi, Yaşar, Tevfik Fikret (Hayatı, Sanatı, Şiirleri), İstanbul, 1967.
    Nabizâde, Nazım. Düzenleyen Mustafa Nihat Özün, Zehra, İstanbul: 1954, S. 65-
    66.
    Recaizade, Ekrem. Mustafa Nihat Özön, Çok Bilen Çok Yanılır, İstanbul: S. 126-
    128.
    Nabi, Yaşar. Tevfik Fikret, İstanbul: 1967.


    _________________
    ALLAH-MUHAMMED-YA ALİ ...Alevilik İslamiyetin İçinde Mayalanmıştır...ALLAH EYVALLAH

      Forum Saati Paz Ara. 17 2017, 14:42